Bokfika med Bennwik – ”Tsarens censor”

Hjärtligt välkommen på bokfika 12 september med den svenske diplomaten Niklas Bennwik som presenterar sin debutroman Tsarens censor.

Boken kretsar kring censurens olika skepnader och Finlands politiska balansgång i början av 1900-talet. Evenemanget är ett samarbete mellan Publicistförbundet och Luckan i Helsingfors.

Vi ses på Georgsgatan 27 på torsdag den 12 september kl. 18.00! Välkommen!

Om boken:

En mans kamp för sin heder. En journalist som slåss för folkets frihet. En kvinnas sökande efter en högre mening. Ett lands öde kan avgöras på flera fronter, en av dem är striden om sanningen.

Romanen Tsarens censor är en berättelse som utspelar sig i Viborg i östra Finland under under första världskriget, landets frigörelse från Ryssland och andra världskriget.

Krigscensorn Voldemar Gajewski har drabbats av ett krigstrauma vid fronten och arbetar nu inom krigscensuren där han försöker förhindra de finska självständighetsaktivisterna att driva opinion i pressen. Dennes fru Maria Gajewski söker efter sin brors död en högre mening. I skuggan av världskriget målar hon ikoner till sin makes missnöje. Reportern Ari är en politisk aktivist som driver frågan om Finlands självständighet från Tsarryssland, vilket leder till konflikter med censuren.

Voldemar Gajewski var författaren Niklas Gajewski Bennwiks morfars far. Boken beskriver den finska nationens födelse, flyktingskapets villkor och sökandet efter sanning och identitet.